Witamina K - fitomenadion

Witamina K to ogólna nazwa grupy witamin K. Witamina K1 nazywana również fitomenadionem pozyskiwana jest z zielonych liści oraz olei naturalnych. Istnieje jeszcze witamina K2 nazywana meanchinonem oraz witamina K3, której druga nazwa to menadion. Ostatnia witamina K3 jest najbardziej znaną i mówiąc o witaminie K to właśnie ją większość osób ma na myśli. Witamina ta należy do grupy rozpuszczalnych w tłuszczu. Organizm człowieka magazynuje tą witaminę głównie w kościach oraz wątrobie, jednak ludzkie ciało nie gromadzi jej wiele ponieważ jest to zbyteczne.

Jak działa witamina K?

Witamina K jest jednym z ważniejszych czynników przy:

  • Procesie tworzenia tak zwanej protrombiny, która w dużej mierze jest odpowiedzialna za krzepnięcie krwi.
  • Wspomaga w bardzo dużej mierze (skutecznie) zmniejszać obfitość krwawienia u kobiet podczas miesiączek.
  • Niszczy bakterie, przeciwdziała stanom zapalnym oraz różnego rodzaju bólom.
  • Wspomaga proces mineralizacji, a także wchłaniania wapnia do kości w ludzkim organizmie.

Skutki niedoboru witaminy K.

Witamina K jest bardzo potrzebna w trakcie procesu krzepnięcia krwi, w przypadku gdy dochodzi do jej niedoboru w ludzkim organizmie może dojść do tak zwanej skazy krwotocznej. Powodowane jest to głównie nieodpowiednią syntezą składników, które odpowiadają za krzepliwość krwi. Dolegliwość tą łatwo jest dostrzec dzięki bardzo szybkiemu powstawaniu siniaków na powierzchni ludzkiej skóry. Organizm w którym nie ma odpowiedniej ilości witaminy K może być również bardziej podatny na krwotoki wewnętrzne oraz zewnętrzne. Zwiększa się również możliwość zachorowania na nowotwory.

Skutki nadmiernej ilości witaminy K.

W przypadku hiperwitaminozy witaminy K ludzki organizm może nadmiernie wydzielać pot. Człowiek odczuwa wtedy uciążliwe gorąco. Niemowlęta są narażone na żółtaczkę, a także poważne uszkodzenia tkanki mózgowej. Na skutek długotrwałego przedawkowania witaminy K może dochodzić do łatwego rozpadu czerwonych krwinek oraz niedokrwistości.

Zapotrzebowanie na witaminę K oraz produkty dostarczające dużej ilości witaminy K.

Pomimo tego, że ogólnie witamina K występuje naturalnie w wielu produktach żywnościowych, a także organizm ludzki ma możliwość jej syntezy w jelitach, niektóre osoby są narażone na niedobór witaminy K. Dotyczy to w szczególności osób, które z konieczności muszą przyjmować pokarm dożylnie to znaczy pod postacią kroplówek. Osoby, które przez dłuższy czas przyjmowały antybiotyki, również powinny skupić uwagę na odpowiedniej suplementacji podstawowych witamin w tym także witaminy K. Na utratę witaminy K i słabą jej przyswajalność narażone są również osoby, które intensywnie się odchudzają.

Produkty bogate w witaminę K to:

  • Przede wszystkim pełnoziarniste pieczywo.
  • Żółtka jaj, wodorosty, wątroba oraz oleje z wątroby ryb (w tym także tran).
  • Warzywa liściaste takie jak sałata czy kapusta, do tego warzywa takie jak pomidory, brokuły czy brukselka.
  • Jogurty oraz kefiry z zawartością żywych kultur bakterii z grupy Lactobacillus.