Witamina A - retinol, prowitamina A, beta-karoten

Witamina A ma bardzo duży wpływ na jakość funkcjonowania organizmu człowieka. Niemal we wszystkich procesach życiowych naszego ciała bierze ona udział. Stąd też jest oznaczona literką A (pierwsza i najważniejsza). W skład witaminy A wchodzą takie związki jak: retinol, prowitamina A, beta-karoten. Witamina A jest najwcześniej poznaną witaminą przez człowieka.

Witamina A:

  • Leczy schorzenia wzroku.
  • Wzmacnia wzrost organizmu.
  • Zwiększa sprawność systemu immunologicznego.
  • Utrzymuje w dobrej kondycji błony śluzowe.
  • Chroni skórę przed promieniowaniem ultrafioletowym.
  • Działa przeciwnowotworowo.
  • Utrzymuje dobry stan włosów, paznokci oraz skóry.

Niedobory witaminy A w organizmie możemy sami stwierdzić, jeżeli:

  • Występuje u nas brak apetytu.
  • Mamy słabe, wolno rosnące paznokcie.
  • Nadmiernie wysychają nam rogówki oraz spojówki.
  • Po zmierzchu widzimy słabo lub prawie wcale.
  • Mamy złe samopoczucie które utrzymuje się wiele dni.
  • Na twarzy mamy trądzik.
  • Często zdarza nam się biegunka.
  • Wypadają nam włosy w formie plackowatej.

W przypadku, gdy stwierdzimy niedobór witaminy A w naszym organizmie można go szybko uzupełnić przy pomocy odpowiedniej diety. Poniżej krótki wykaz produktów, które zawierają duże ilości witaminy A:

  • Mięso (szczególnie polecane tutaj są dania z wątroby).
  • Oleje roślinne.
  • Tran.
  • Ryby morskie.
  • Warzywa: marchewka, brukselka, szpinak, dynia, groszek zielony, fasolka szparagowa.
  • Jaja.

Należy pamiętać, iż przedawkowanie witaminy A może grozić nawet śmiercią. Niektóre zwierzęta polarne, a dokładniej ich wątroby zawierają tak wiele tego związku, iż spożycie ich może grozić hiperwitaminozą, której konsekwencją może być nawet śmierć osoby zatrutej.