Kwas foliowy, czyli witamina B9

Kwas foliowy, czyli witamina B9

Witaminy z grupy B są niezwykle cenne dla funkcjonowania organizmu, a zwłaszcza układu nerwowego. Wystarczy tylko wspomnieć, że w skład tej grupy mikroelementów wchodzi niacyna, czyli witamina B3 (inaczej PP), która bardzo dobrze działa na kondycje psychiczną. Mało kto wie, że popularny kwas foliowy to również mikroelement witaminowy. Zobacz, w jakich produktach szukać kwasu foliowego i jaka jest jego rola w organizmie.

Kwas foliowy – podstawowe informacje

Nazwa kwasu foliowego (kwasu listnego, folacyny) pochodzi od łacińskiego słowa oznaczającego liść, folium. Nazwa ta ma swój początek w latach czterdziestych ubiegłego wieku, kiedy po raz pierwszy udało się witaminę B9 wyodrębnić z liści szpinaku.

Tak naprawdę kwas foliowy to określenie na wiele różnych związków, które jednak działają bardzo podobnie na organizm. Aby zwiększyć wchłanianie witaminy B9, należy ją przyjmować wraz z witaminą B, B6, B12 oraz witaminą C. Natomiast zaburzenia wchłaniania występują na skutek picia alkoholu, przyjmowania środków antykoncepcyjnych czy z powodu wysokiej temperatury.

Kwas foliowy nie tylko dla kobiet w ciąży

Powszechnie przyjęło się, że kwas foliowy musi być spożywany przez kobiety w ciąży, jego suplementację często zalecają swoim pacjentkom lekarze. I rzeczywiście, odgrywa on ważną rolę w rozwoju płodu, przekazywaniu cech dziedzicznych komórek oraz potem w czasie wzrostu noworodków. To jednak nie wszystkie zalety kwasu foliowego.

Folacyna jest również istotnym czynnikiem regulującym pracę układu pokarmowego. Wspomaga prawidłowe funkcjonowanie wątroby oraz bierze udział w produkcji soku żołądkowego. Chroni także przed nowotworami, w tym przede wszystkim przed rakiem macicy.

Gdzie szukać kwasu foliowego?

Kwas foliowy należy dostarczać organizmowi codziennie, ponieważ nie jesteśmy w stanie go długo magazynować. Na dodatek nie jest on substancją zbyt trwałą, rozpada się pod wpływem światła, wysokiej temperatury, a co za tym idzie, również gotowania. Należy więc przyjmować folacynę każdego dnia wraz z pokarmem, a w razie potrzeby pomyśleć o suplementacji. Niestety, zdecydowana większość społeczeństwa cierpi na niedobór kwasu foliowego, choć może sobie tego nie uświadamiać.

Foliany, czyli źródło folacyny w pożywieniu, występują głównie w warzywach i owocach. Znajdziesz je przede wszystkim w soi i zielonych roślinach: szpinaku, brokułach, bobie, szparagach, groszku. Poza tym występują także w jajkach, wątróbce, pomarańczach, bananach i produktach pełnoziarnistych.

Kwas foliowy to bardzo istotna witamina, którą każdy z nas powinien mieć w swojej diecie. Zalecany jest zwłaszcza kobietom w ciąży i one muszą o nim pamiętać w pierwszej kolejności, jednak niedobory kwasu foliowego są groźne dla wszystkich. Już dzisiaj uzupełnij swoją dietę o folacynę.

Co się kryje w grapefruicie?

Co się kryje w grapefruicie

Jest nazywany najzdrowszym cytrusem, ale jednocześnie wielu z nas zdecydowanie chętniej sięga po mandarynki, pomarańcze czy cytryny. Wszystko przez lekko gorzkawy smak grapefruita, który powoduje, że owoc ten ma sporo przeciwników. Jednakże, warto się do niego przekonać, choćby tylko w połączeniu ze słodszymi pomarańczami lub innymi dodatkami. Zobacz, co kryje się w grapefruicie.

Read the rest of this entry »

Żurawina

żurawina

Znana od wieków, łatwo dostępna, smaczna i uniwersalna – żurawina, naturalny lek z naszych polskich, ekologicznych lasów ponownie wkracza do naszych domowych apteczek i kuchennych wariacji. Ciekawostką jest fakt, że Indianie uważają ją za symbol prawdziwej przyjaźni i pokoju. Co kryje ten niewielki owoc, że na całym świecie jest nazywany naturalnym lekiem pełnym dobrodziejstwa? Read the rest of this entry »

Witamina B15

Witamina B15, w medycznej nomenklaturze zwana kwasem pangamowym jest znanym i cenionym od blisko siedemdziesięciu lat specyfikiem, który doskonale wspomaga nasz organizm. Wyizolowana w latach 50- tych ubiegłego wieku przez słynnego naukowca Ernesta Krebsa została docenionym antidotum na schorzenia wątroby i choroby związane z układem krwionośnym. Read the rest of this entry »

Ocet jabłkowy

ocet_jabłkowy

Naturalny, smaczny i wprost doskonały na wszelkiego rodzaju dolegliwości cywilizacyjne, polecany przez lekarzy i rekomendowany przez dietetyków – ocet jabłkowy. Znany od setek lat, doceniany przez nasze babcie i chętnie stosowany dzisiaj pozwala na skuteczne oczyszczenie organizmu, pozbycie się zakwaszenia i wzmocnienie układu odpornościowego. Read the rest of this entry »

Amigdalina – witamina B17

amigdalina-witamina-b17

Przez szerokie grono zwolenników okrzyknięta zapomnianym lekiem antynowotworowym, przez sceptyków określana jako substancja nie mająca najmniejszego wpływu na leczenie raka – amigdalina, kontrowersyjna, poszukiwana i skuteczna. W swojej formule jest związkiem chemicznym należącym do grupy glikozydów, naturalnie występującym w wielu powszechnie znanych produktach natury tj. gorzkie migdały czy pestki moreli. Read the rest of this entry »